روانشناسی نابهنجاری
عرفانه زیبائی ویشکائی؛ طاهر تیزدست
چکیده
شواهد پژوهشی حاکی است که سبک های فرزند پروری و عوامل شناختی در مادران احتمالاً می تواند در شکل گیری و تشدید اضطراب اجتماعی کودکان موثر باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین اضطراب اجتماعی دختران دبستانی بر اساس سبک های فرزندپروری و انعطاف پذیری شناختی مادران آن ها بود. برای این پژوهش توصیفی، از طرح همبستگی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ...
بیشتر
شواهد پژوهشی حاکی است که سبک های فرزند پروری و عوامل شناختی در مادران احتمالاً می تواند در شکل گیری و تشدید اضطراب اجتماعی کودکان موثر باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین اضطراب اجتماعی دختران دبستانی بر اساس سبک های فرزندپروری و انعطاف پذیری شناختی مادران آن ها بود. برای این پژوهش توصیفی، از طرح همبستگی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان و مادران مقطع دبستان پایه ششم شهر خمام مشغول به تحصیل درسال تحصیلی 99-98 بود. نمونه پژوهش 200 دانش آموز دبستانی پایه ششم بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات، از مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز کودکان و نوجوانان (LSAS-CD)، مقیاس سبک های فرزندپروری بامریند و مقیاس انعطاف پذیری شناختی (CSF) استفاده شد. داده های پژوهش با روش های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند گانه تحلیل شدند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که سبک های فرزندپروری و انعطاف پذیری شناختی 1/64 درصد واریانس اضطراب اجتماعی دانش آموزان را پیش بینی می کنند. این یافته ها بیان می کنند که سبک های فرزندپروری و انعطاف پذیری شناختی نقش تعیین کننده ای در آسیب شناسی و پیشگیری اضطراب اجتماعی دانش آموزان دارند.